HR tevékenységek kiszervezésének értékelő kutatása – új kutatási eredmények
Az elmúlt években Magyarországon is egyre gyakoribbá vált, hogy a vállalatok, vállalkozások kiszervezik HR szolgáltatásaikat. Ez, a nemzetközi gazdasági életben újnak cseppet sem nevezhető alternatíva lehetővé teszi a szervezetek számára, hogy erőforrásaikat és energiájukat az emberi erőforrásokhoz kapcsolódóan olyan területeken fektessék be, amelyek növekedést eredményeznek.
A Human Exchange Emberi Erőforrás Fejlesztő és Tanácsadó Alapítvány HR tevékenységek kiszervezésének értékelő kutatását végezte el a PannonJob Humán Szolgáltató és Tanácsadó Kft. megbízásából, 120 vállalkozás bevonásával. A kutatási eredményekből készült tanulmány segítséget nyújt a magyarországi vállalkozások körében megjelenő HR szolgáltatásokkal kapcsolatos igények és szükségletek leképezéséhez, valamint a szolgáltatásfejlesztési koncepciók kialakításához.
Az eredmények összefoglalása
A vizsgált vállalkozások viszonylag széles spektrumon helyezkednek el méret, árbevétel és a tevékenységek jellege szerint. A mintában szereplő vállalkozások által foglalkoztatott személyek száma a vizsgálat időpontjában 34 748 fő volt.
A vizsgált vállalkozások a legnagyobb mértékben (50,4%) a tréningek és a továbbképzések esetében igényelték külső humán szolgáltatók részvételét. A munkaerő-közvetítés és a munkaerő-kölcsönzés közel hasonló (39,7%, illetve 38,8%) arányban jelenik meg az igényelt szolgáltatások között. Jelentősebb arányt képvisel még a bérszámfejtés kiszervezése (28,9%) és a szervezetfejlesztés (18,2%).
Létszámváltozással kapcsolatos tervek
A vizsgált vállalkozások 30,3%-ánál terveztek nagyobb létszámú, legalább a teljes foglalkoztatotti állomány 5 százalékát kitevő munkaerő-felvételt a közeljövőben. A tervezett létszámbővítést a vizsgált társaságok átlagosan 7,5 hónapon túl kívánják megvalósítani. Az átlagosan felvenni kívánt létszám 56 fő. A betöltendő munkakörök jellege természetesen elsősorban az adott vállalkozás profiljának is a függvénye, de a mintában kiemelkedően magasnak bizonyult az ügyfélszolgálatos/call centerben dolgozó (összesen 262 pozíció), illetve a betanított munkások iránti igény.
Munkaerő-kiválasztás
A vállalkozások többségénél (85,1%) az interjúk készítése, a személyes elbeszélgetés szerves részét képezi a kiválasztási folyamatnak. Tesztek alkalmazására a vállalkozások 45,5%-ánál kerül sor. Ajánlásokat a vállalkozások 38,8%-a vesz igénybe, munkanap-felvételt 15,7%, háttérvizsgálatokat pedig a vállalkozások 14,9%-a végez.
Rövid távon szükséges, nagyobb létszámú munkaerő felvételét a vállalkozások különböző módon oldják meg. A leggyakoribb eljárás a kölcsönzés (32,8%) és a hirdetések feladása, böngészése (12,3%), illetve ezek kombinációja valamilyen egyéb módszerrel, például munkaerő-közvetítő vagy területileg illetékes munkaügyi központ segítségével.
Munkaerő-kölcsönzés, munkaerő-közvetítés
A vizsgált vállalkozások 37,7%-a foglalkoztat aktuálisan kölcsönzött munkaerőt.
52,8%-uk vesz igénybe munkaerő-közvetítési szolgáltatást. A legtöbb válaszadó azonban csak speciális esetekben veszi igénybe e szolgáltatást. Ilyen a felsővezetői, a ritkább szakképzettséget igénylő vagy a területileg specifikus állások betöltetése. A szolgáltatás alkalmazása mellett szól még az előszűrés miatti gyorsabb és hatékonyabb kiválasztás gyakorlata.
A közvetítési szolgáltatást nem igénybe vevő válaszadók elsősorban a szolgáltatás árával magyarázzák döntésüket. Többen utaltak a pénzügyi-gazdasági válság hatásaira: nem hiányszakmák esetén kellő számú, akár több száz jelentkező is jelentkezik egy-egy hirdetésre.
Bérszámfejtés
A bérszámfejtés kiszervezése rendkívül népszerűvé vált az elmúlt évek során. A vállalatvezetők felismerték, hogy jelentős munka, energia és költségmegtakarítást érhetnek el, ha a bérszámfejtési tevékenységet erre szakosodott cégre bízzák, hiszen ebben az esetben nem nekik kell nyomon követniük a folyamatosan változó jogszabályokat.
A vizsgált vállalkozások 57,7%-a vesz igénybe bérszámfejtés-outsourcing szolgáltatást.
Tréningek, továbbképzések
A vizsgált vállalkozások 27,9%-a foglalkoztat belső trénert. A foglalkoztatottak száma a leginkább meghatározó tényező: a kisvállalkozások körében 20,0%, a középvállalkozásoknál 50,0%, a nagyvállalatok esetében 83,3% volt a belső trénert foglalkoztatók aránya.
Elvárások a humán szolgáltatókkal kapcsolatban
A vizsgált vállalkozások egyértelműen fogalmazták meg a humán szolgáltatókkal kapcsolatos igényeiket.
A legfontosabb kritérium a megfelelő mértékű szakmai felkészültség, amely a szakmai tapasztalatok, a munkaügyi és a vállalkozáshoz kapcsolódó ismeretek meglétét jelenti. A munkavégzés minőségével kapcsolatos legfontosabb elvárás pedig a rugalmasság, amelyet – a vállalkozás méretétől függetlenül – a válaszadók harmada említett.